Він може визначити координати місця, де ви в даний
момент знаходитеся. А якщо ви введете в нього координати ще який-небудь
точки, то він зможе визначити відстань до неї і напрям (азимут). І всю цю
ситуацію відобразити у масштабі на екрані.А якщо GPS приймач «просунутий», то
безпосередньо на карті місцевості, яку видно на екрані. Ось цими
головними особливостями GPS і користуються при орієнтуванні.
У чому полягає завдання учасника змагань і як її
виконати?
В ідеалі завдання гранично проста. Завантажити
в GPS координати шуканої точки, визначити напрямок і відстань до неї, поїхати і
знайти. Але якби так і було, то було б зовсім нецікаво.
Почнемо з завантаження.
Існує багато стандартів геодезичної системи
(датум), в яких працюють GPS-приймачі. Для Росії це: "Пулково" і "WGS 84". Більшість
приймачів початку працюють у датум WGS 84.
Так чи інакше, дізнайтеся перед стартом, у якому
датум представлені координати контрольних пунктів (КП). Або
дізнайтеся точні координати табору (або якоїсь його точки) і порівняйте їх з
показниками вашого GPS. Якщо ви цього не зробите і підете на дистанцію в іншому
датум, то будете завжди шукати КП приблизно в 300м від їхнього справжнього
розташування (різниця датум). Якщо виявиться невідповідність - слід безпосередньо в
приймачі змінити датум. Або якимось способом враховувати цю помилку.
Як завантажувати точки:
Як правило, перед стартом видається листок, на
якому стовпчиком написані номери КП та їх координати. Учаснику
залишається сісти в затишному куточку і, слідуючи інструкціям до GPS, забити
точки в приймач. Якщо ж точок багато, то організатори можуть надати
послугу: злити
координати точок з свого комп'ютера - у Ваш. Але вміти
потрібно і те, й інше. І бажано швидко і точно.
Рух за маршрутом:
Як правило, змагання з GPS-орієнтування полягають
у наступному. Вам відомі координати якоїсь кількості контрольних
пунктів. Необхідно знайти їх якомога більше за відведений час. Чи все за
мінімальний час. У будь-якому порядку або в певному. Це вже як
скажуть організатори. Але в будь-якому випадку потрібно вибрати оптимальний
маршрут. Вибір оптимального маршруту, напевно, найважливіший
момент в орієнтуванні. Саме на ньому можна або виграти, або програти. Бо інші
дії (завантаження КП і безпосередній пошук) все роблять приблизно однаково. Забивши
КП в GPS ми вже бачимо на екрані схему розташування КП на місцевості і можемо
прикинути, як рухатися між ними по найкоротшій відстані щоб вийшло швидше ...
Але чи вийде? Якщо б ми їздили по безкрайньому рівному полю, то так! Їдь по
прямій і все вийде ... У реальності ж місцевість рясніє річками, струмками,
болотами, лісами, перелісками, ярами, всякими ж / д дорогами та пр ... А все це
- перешкоди для прямолінійного руху. І чим раніше ви їх знайдете, тим краще. Якщо
картка вже є у Вас на екрані - добре. Якщо ні, то потрібно спробувати перенести розташування
КП з екрану GPS на паперову карту. Можна це робити за допомогою азимутів, відстаней і масштабу. А можна і
просто «на око» - порівнюючи картинку з екрану і карту. У
підсумку в мозку з'являться фрази типу: «Ну, цей КП десь на тому полі, а цей
десь за тим лісом, а той - на іншій стороні річки ... а десь міст ?...». Ось вже і
вимальовується маршрут руху з усякими об'їздами.Причому, виявивши по карті ці
об'їзди, може виявитися, що той порядок взяття КП, який Ви планували
заздалегідь, вже не здається оптимальним. І
правильніше буде - змінити порядок проходження КП.
З приводу карток, закачаних в GPS:
- По-перше, вони можуть бути менш точні, ніж
паперові карти, видані організаторами.
- По-друге, вони можуть бути «прив'язані» не
зовсім точно. І, отже, ваше місце розташування буде показано з
помилкою.
GPS також часто «глючить» в густому лісі. Тим
більше засніженому. Враховуючи все це, не забувайте про паперову карту. Користуйтеся
їй.Контролюйте свій рух по ній. Це корисно.
Про паперових картах:
Організатори можуть їх видати перед стартом, а
можуть і не видати. Обзавестися гарною, точної, докладної паперової картою -
Ваше завдання. У крайньому випадку зійде атлас області. Можуть
також бути корисні знімки місцевості з космосу.
Якщо ж таке складне орієнтування не для Вас, у Вас
є найпростіший GPS, немає ніякої тактики, а лише бажання потрапити з однієї
точки в іншу, не впадайте у відчай. Визначте за картою, де Ви в даний момент знаходитеся. Подивіться
по GPS - куди треба їхати. Зауважте цей напрямок по карті. І їдьте! Ще не
упретеся в яке-небудь перешкоду. А там знову визначитеся по карті - з якого боку «це» краще
об'їхати ... і так далі ... Виявляється, що і в GPS - орієнтуванні потрібно
вміти читати карту.Навчитися цьому можна у розділі «Навчання.Орієнтування по
карті ».
Під'їхавши до району КП, менше дивіться в карту і
більше в GPS і по боках. Слідкуйте за відстанню і напрямком. Пам'ятайте,
що GPS на великій швидкості «тупить», і Ви можете просто «проскочити» КП.
Знайшовши КП, зробіть необхідну оцінку і слідуйте
по дистанції далі. Якщо Вам треба нащось постояти, то не робіть це поруч з
КП. Щоб не «світити» його для суперників.
Способи ускладнення завдання:
Коли учасники досягають високого рівня підготовки,
і їм стає нудним «просте» GPS - орієнтування, організатори ускладнюють
завдання. Ускладнити завдання учасникам і створити їм проблеми
організатори можуть на будь-якому етапі. І під час
завантаження точок, і під час проходження дистанції.
Наприклад, координати точок можуть задаватися в
різних датум. І потрібно вміти в польових умовах переходити з датум в
датум для правильного визначення місця розташування КП.
А буває, місце розташування КП задається не в
координатах GPS, а в азимутах і відстанях.Причому азимути можуть бути в
магнітному та географічному відмінах. І шукай як хочеш ...
А буває, для знаходження координат потрібно
зробити такі арифметичні і геометричні дії, що і Піфагор б застрелився.
Ще прикол - завдання точок з невизначеними
координатами. Наприклад: однією широтою або довготою. Або
видаленням від відомої точки з застереженням, що всі крапки на дорогах. Це
зводить їх пошук до прочісування всіх доріг, що перетинають вектор можливого
знаходження КП.
Але, справедливості заради, треба відзначити, що
так «знущаються» над штурманами тільки в автомобільному GPS - орієнтуванні, де
в розпорядженні штурмана не простий GPS - приймач, а складна навігаційна
система на основі ноутбука і всякі інші «прибамбаси».
Для простого орієнтування - і ускладнення
простіше.Наприклад:
Листки з координатами потрібно ще десь шукати ...
Наприклад на інших КП. Це називається: «Орієнтування з« прихованими », або«
відкриваються », або« бонусними »КП».
Чи бувають помилкові КП. Вони
стоять на увазі, як мухомори. А потрібний КП захований в сорока метрах в кущах ...
Загалом, кожен організатор, знущається, як
може.Втім, про все це можна дізнатися заздалегідь.
Таким чином, GPS - орієнтування - захоплююча,
цікава пригода, де потрібно і їздити швидко, і головою думати. І околиці
подивитися, і з людьми хорошими поспілкуватися.